10 pravidel zdravého hubnutí

Během posledních dnů se na mě obrátilo několik mých známých, jestli bych jim neporadila, jak zhubnout (v některých případech důsledek karantény) a byli překvapeni, že ode mě nedostanou jídelníček na míru, včetně gramáže surovin, ale jen dobře míněné rady, bez kterých prostě nelze trvale zhubnout.

Očekávám, že těch co budou chtít, odložit svá kila bude v mém okolí přibývat, tak jsem níže sepsala 10 pravidel, jak je možné změnit životní styl, zdravě a hlavně natrvalo. Jedná se o můj pohled na věc, tak to prosím neberte jako dogma.

1. SPOLUPRACUJÍCÍ HLAVA ANEB SPRÁVNÉ VNITŘNÍ NASTAVENÍ
Jednoduše musíte hubnout proto, že se chcete radovat ze života a k tomu potřebujete být zdraví a výkonní a ten kosmetický efekt bude odměna za vaši vytrvalost.

2. NEPONOCOVAT!
Ideálně choďte spát nejpozději mezi 22 a 23 hodinou. Kdo spí, ten hubne! Nevyspání=snížená hladina leptinu (hormon, který potlačuje hlad) a zvýšená hladina grelínu (hormon, který vyvolává pocit hladu) a důsledky už znáte.


3. NESEDĚT V KUSE DÉLE NEŽ HODINU
Sedavóza je hrozná nemoc, nastavte si upozornění na mobilu a každou hodinu aspoň na 1 minutu vstaňte a protáhněte se nebo si zatancujte. Metabolismus bude celý den na úplně jiné úrovni.

 

4. JÍST PRAVIDELNĚ
Ideální jsou šestihodinové intervaly 7-13-19, kdo potřebuje dá si ještě dopolední (ovoce) nebo odpolední (mléčný výrobek) svačinku. Jídlo musí být větší a kaloricky vydatnější než při častějším jezení, abyste nehladověli. Půlku talíře zaplňte zeleninou a druhou půlku tvoří příloha (sacharidy) a zdroj bílkovin. Kvalitní a zdravé suroviny jsou samozřejmost. Ty které nejsou vhodné při hubnutí všichni známe, ale ořechy to rozhodně nejsou.


5. SUPER SNÍDANĚ
Ráno začněte 2 sklenicemi vlažné vody (citrón, být fakt nemusí), pak se 5 minut protáhněte a nachystejte si skvělou snídani, ve které budou bílkoviny, sacharidy, zdravé tuky, vitamíny i minerály (např. ovesná kaše, čerstvé ovoce, ořechy, semínka, trocha medu a lžíce jogurtu). Po správně sestavené snídani byste neměli 4 hodiny pociťovat hlad.


6. LEHKÁ VEČEŘE
Jezte nejpozději 3 hodiny před spaním. Večeřte ideálně kolem 19 hodiny. Nejezte na večeři žádné smažené věci, bílou mouku, sladká jídla a uzeniny. Bezva večeře je např. hustá zeleninová polévka nebo zeleninový salát+zdroj bílkovin.


7. PRAVIDELNÝ POHYB
Ideální je rychlá chůze + chůze do kopce, frekvence ob den 30-60 minut. Pokud můžete tak cvičte ráno=lépe nastartovaný metabolismus, ale pohyb se počítá v kteroukoliv denní dobu. Po sportu nejezte a nepijte nic, co obsahuje cukry a tuky (neplatí pro sportovce).


8. PODPOŘTE SVŮJ METABOLISMUS
Vším, co je uvedeno výše + každý den si dejte do jídla 1/2 lžičky mleté skořice nebo zázvoru, 1-2 polévkové lžíce panenského olivového oleje a párkrát do týdne špetku pálivé papriky. Ve svojí domácnosti a okolí upřednostňujte citrusové vůně místo květinových.


9. VEĎTE SI DENÍK
Zapisujte si denní jídlo i pohyb, je to skvělá motivace sledovat, jak se krok za krokem stáváte zdravějším člověkem. Pochvalte se!

10. NEJDE O RYCHLOST ALE O VYTRVALOST
Nesnažte se všechny změny udělat naráz. Hubnutí je jako výstup na osmitisícovku, je potřeba dobře rozložit síly. Držím vám palce!


P.S. Neztrácejte radost z jídla nebo ztratíte radost ze života!